ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
Είναι η πνευματική ικανότητα του ανθρώπου να εμβαθύνει και να αξιολογεί με επιτυχία τα ποικίλα κοινωνικά ερεθίσματα.
Η αξία της κριτικής σκέψης
v Βοηθά το άτομο να κατανοήσει, να αφομοιώσει και να αξιοποιήσει την προσφερόμενη γνώση.
v Προϋποθέτει την εμπεριστατωμένη γνώση του εξεταζόμενου αντικειμένου ή φαινομένου.
v Προωθεί τον προβληματισμό και τη στοχαστική διάθεση.
v Αποτελεί το έναυσμα για ερευνητική δράση, αυτενέργεια και ανάληψη πρωτοβουλιών.
v Αποτελεί τον αντίποδα της αποστήθισης και του άγονου εγκυκλοπαιδισμού στο χώρο της εκπαίδευσης.
v Συντελεί στην εξάλειψη των προλήψεων και των προκαταλήψεων.
v Με τη συνδρομή της ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται σε βάθος και αποκωδικοποιεί την σύγχρονη πραγματικότητα.
v Αποτελεί τη βάση για την ολοκληρωμένη πνευματική συγκρότηση του ατόμου.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα δεν αναπτύσσει την κριτική σκέψη του μαθητή, γιατί:
v Η γνώση εκπορεύεται από ένα και συχνά ελλιπές σχολικό εγχειρίδιο.
v Ο μαθητής απομνημονεύει, χωρίς να αντιλαμβάνεται όσα διαβάζει.
v Δεν είναι η διδακτέα ύλη σύμφωνη με τις ικανότητες του μαθητή και τη διάρκεια του διαθέσιμου χρόνου.
v Ο εκπαιδευτικός με τον τρόπο εξέτασης αδυνατεί να ελέγξει την κριτική σκέψη και τη δημιουργική φαντασία του μαθητή.
v Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
v Δεν υπάρχει η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
v Δεν αφήνει στο μαθητή περιθώρια για ανάληψη πρωτοβουλίας και αυτενέργεια.
v Καθιστά τον εκπαιδευτικό δέσμιο του κοινού για όλα τα σχολεία αναλυτικού προγράμματος.
v Στόχος του μαθητή είναι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
v Δεν παρέχεται ολοκληρωμένη και ποιοτική γλωσσική παιδεία.
Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Εκθεσιολόγος)