Κινούμενα γράμματα

Φροντιστήρια "Μπαχαράκη" Η Εκπαίδευση στις καλύτερες στιγμές της

24 Μαρ 2012

ΕΚΘΕΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Πόλεμος - Ειρήνη (Σχεδιάγραμμα)


ΠΟΛΕΜΟΣ –ΕΙΡΗΝΗ







ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

  • Πόλεμος ονομάζεται η δια της βίας επιβολή της θέλησης του ενός είτε με την άσκηση ψυχολογικής πίεσης, είτε με τη χρήση όπλων έναντι ατόμων, ομάδων ή λαών. Ο πόλεμος προωθεί συχνά ως μόνο τρόπο επίλυσης των διαφορών την ένοπλη σύρραξη καταργώντας κάθε δυνατότητα συναινετικής προσέγγισης.

  • Ειρήνη ονομάζεται η κατάσταση εκείνη , κατά την οποία απουσιάζουν οι ταραχές και οι συγκρούσεις, ενώ οι αντιθέσεις και τα όποια προβλήματα επιλύονται με ήρεμο και αναίμακτο τρόπο.

  • Τις τελευταίες δεκαετίες συνέβησαν διεθνώς μεγάλες αλλαγές που διαμόρφωσαν το παγκόσμιο σκηνικό δίνοντας διαφορετική μορφή. Αποτέλεσμα ήταν οι νέες εκρήξεις πολέμων που καθιστούν και στις μέρες μας την ειρήνη επισφαλή. Συγκεκριμένα:


o    εστίες πολέμου υπάρχουν σ’ όλο τον πλανήτη

o    μεγιστοποιούνται οι πολεμικοί εξοπλισμοί

o    νέα φονικά όπλα μαζικής καταστροφής επινοούνται από τις πολεμικές βιομηχανίες, ενώ τα παλαιότερα  τελειοποιούνται

o    οι ψυχροπολεμικές πιέσεις μεταξύ αντίπαλων λαών
     εντείνονται

o    πληθαίνουν οι τρομοκρατικές ενέργειες


Αίτια πολέμου


§ Τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα των ισχυρών συχνά οδηγούν σε ένοπλες συγκρούσεις ,κυρίως όταν επιδιώκουν να επεκτείνουν την κυριαρχία τους και να εκμεταλλευτούν οικονομικά και πολιτικά τους αδύναμους λαούς.


§  Οι οικονομικές σκοπιμότητες προκαλούν ή και συντηρούν το  πολεμικό  κλίμα ανάμεσα σε αντίπαλους λαούς που προβάλλονται ως αιώνιοι εχθροί. Πολύ συχνά η πρόκληση εντάσεων αποβαίνει κερδοφόρα επιχείρηση , αφού συνδέεται με την πώληση όπλων.


§  Πολιτικοί ηγέτες σε πολλές περιπτώσεις επιδιώκουν να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους και τις τάσεις αρχομανίας που τους διακρίνουν. Έτσι επιδίδονται σε επεκτατικούς πολέμους για να αυξήσουν την επιρροή τους.


§    Χώρες με οικονομική ισχύ καταφεύγουν στον πόλεμο προκειμένου να επιδείξουν την ισχύ τους στις αδύναμες χώρες και με τη μέθοδο του εκφοβισμού να τις καταστήσουν πειθήνια όργανα των αποφάσεων και των βουλήσεων τους.


§ Πολιτικοί αρχηγοί με στόχο τη διατήρηση της εξουσίας και των προνομίων τους εμπλέκουν τους λαούς σε πολέμους, όταν αισθάνονται ότι χάνουν τη λαϊκή εμπιστοσύνη. Για να αποφύγουν την κριτική και να χαλιναγωγήσουν τη λαϊκή  οργή προς τους ίδιους και την πολιτική τους επινοούν έναν εξωτερικό εχθρό και επιτυγχάνουν την εθνική συσπείρωση και την ανοχή των λαϊκών στρωμάτων.


§  Ο πόλεμος αποτελεί μία από τις πολιτικές μεθοδεύσεις των εξουσιών. Επιστρατεύεται, όταν θέλουν να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη από τα μεγάλα προβλήματα που την απασχολούν και διαιωνίζονται άλυτα. Η εφεύρεση ενός εχθρού μεταθέτει το κέντρο βάρους από την εσωτερική πολιτική κατάσταση σε εξωτερικά ζητήματα.


Συνέπειες πολέμου


§  Η απώλεια ανθρώπινου δυναμικού .Ο πληθυσμός μειώνεται και περιορίζεται η δυναμική παρουσία του ανθρώπου στις πόλεις και στα κράτη , με αποτέλεσμα να πλήττονται ανεπανόρθωτα όλοι οι τομείς της ζωής και του πολιτισμού.


§   Καταστροφή των οικονομιών των χωρών που εμπλέκονται στον πόλεμο, λόγω των υλικών καταστροφών και της σπατάλης μεγάλων ποσών σε πολεμικές ανάγκες. Το εμπόριο, η γεωργία, η βιομηχανία δεν αναπτύσσονται με αποτέλεσμα την υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου, την στέρηση, την ανέχεια, την ανεργία.


§  Φθορά του φυσικού περιβάλλοντος που συντελεί στη διαταραχή της οικολογικής ισορροπίας από τη χρήση χημικών όπλων ή τις πυρηνικές δοκιμές και τα απόβλητα. Τα δεδομένα αυτά απειλούν τη βιωσιμότητα του οικοσυστήματος ολόκληρης της ανθρωπότητας.


§  Δεν υπάρχουν περιθώρια για καλλιέργεια του πνεύματος, καθώς αναστέλλει την ανεμπόδιστη λειτουργία του εκπαιδευτικού  συστήματος καταδικάζοντας τα άτομα σε αμάθεια και αναλφαβητισμό. Επιπλέον περιορίζεται ή σταματά η επιστημονική έρευνα, αφού δεν δαπανώνται γι΄ αυτή τα ανάλογα οικονομικά  ποσά.




§  Το άτομο καταδικάζεται σε σύγχυση, χάνει την ηρεμία του και κυριεύεται από ανασφάλεια , αβεβαιότητα και φόβο. Έτσι κλονίζεται η ψυχική του ισορροπία και δημιουργούνται ψυχικά τραύματα, που κληροδοτούνται και στην περίοδο της ειρήνης.


§    Ο πόλεμος νομιμοποιεί την αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής, από τον ίδιο τον άνθρωπο και τον εξαχρειώνει ηθικά. Προκειμένου να επιβιώσει , ο καθένας θέτει σε προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των ατομικών του συμφερόντων και δε διστάζει να τα ικανοποιήσει εκμεταλλευόμενος του συνάνθρωπό του.


§     Οι θεσμοί υπολειτουργούν και ενισχύονται επικίνδυνα κοινωνικά φαινόμενα, όπως η βία και η εγκληματικότητα. Η  πολιτική ζωή περνά κρίση, αφού χαλαρώνει το ενδιαφέρον του πολίτη για τα κοινά . Έτσι συντελείται η παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος.


Η αξία της ειρήνης


§  Η ειρήνη ως περίοδος ομαλότητας ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας του πολίτη και συμβάλλει στη γαλήνη και την ψυχική ηρεμία του.


§ Θέτει τις προϋποθέσεις για μόρφωση και πνευματική αναβάθμιση. Το άτομο συμμετέχει στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λαμβάνει πληροφορίες και γνώσεις και αποκτά πνευματικό υπόβαθρο που ωφελεί τόσο το ίδιο όσο και την κοινωνία στην οποία ζει.


§  Η κοινωνία εξελίσσεται και ηρεμεί. Τα μέλη της συμμετέχουν στην παραγωγή, αποδίδουν στην εργασία τους και συντελούν στη αύξηση της παραγωγικότητας. Η ειρήνη αποτελεί συντελεστή οικονομικής ανάπτυξης, αφού διευκολύνει τις  συναλλαγές ,ευνοεί την παραγωγική δραστηριότητα και συμβάλλει στη οικονομική πρόοδο.


§    Οι πολίτες συνεργάζονται και επικοινωνούν, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η κοινωνική συνείδηση. Έτσι καλλιεργούνται κοινωνικές αρετές, όπως η αλληλεγγύη, ο αλληλοσεβασμός, η αλληλοβοήθεια.


§   Σε περίοδο ειρήνης καλλιεργούνται και αναπτύσσονται οι τέχνες , οι επιστήμες , τα γράμματα. Με την επιστημονική συνεργασία και τις πολιτισμικές ανταλλαγές προωθείται η εξέλιξη της κοινωνίας σε όλους τους τομείς.



§   Ξεπερνιούνται οι εθνικές διαφορές κα οι ρατσιστικές προκαταλήψεις, με συνέπεια να επιταχύνεται η αρμονική συνύπαρξη των λαών, ενώ τα προβλήματα επιλύονται άμεσα και αποτελεσματικά με διακρατική και διεθνή συνεργασία.


Τρόποι διασφάλισης της  ειρήνης και τις αποτροπής του πολέμου.  


§  Η άμεση κινητοποίηση του κάθε πολίτη και η άσκηση πίεσης των λαών προς  τις κυβερνήσεις για τον άμεσο περιορισμό των εξοπλισμών και το μελλοντικό αφοπλισμό.


§     Η προβολή της ειρήνης ως ύψιστου αγαθού από  την οικογένεια , που με την αγωγή των μελών της θα αποτρέψει κάθε περίπτωση χρήσης βίας.


§ Η παροχή ανθρωπιστικής παιδείας στους νέους μέσω της εκπαίδευσης. Με την αντικειμενική προσέγγιση της Ιστορίας , ο μαθητής θα μπορέσει να κατανοήσει τις ολέθριες συνέπειες του πολέμου και θα αντιληφθεί την αλληλένδετη σχέση ειρήνης και προόδου.


§   Η ενεργοποίηση των μέσων ενημέρωσης που μπορούν να προϊδεάσουν αρνητικά τους δέκτες για τη φρίκη του πολέμου και για τις εστίες του, στα διάφορα μήκη και πλάτη του πλανήτη, ευαισθητοποιώντας τους να αγωνιστούν για την ειρήνη.


§  Η παραδειγματική στάση της πνευματικής ηγεσίας, που έχει χρέος να υποδείξει ειρηνική στάση ζωής και να συμμετέχει σε κάθε καταδίκη του πολέμου θεωρητική ή έμπρακτη.


§   Η χρήση των επιστημονικών κατακτήσεων σε ειρηνικούς σκοπούς, όπως η αναβάθμιση του βιοτικού επιπέδου όλων των κατοίκων του πλανήτη ή η επίλυση του ενεργειακού προβλήματος.


§       Η προώθηση του διαλόγου ως μοναδικού μέσου επίλυσης διαφορών μεταξύ κρατών, τα οποία χρειάζεται να παραμερίσουν κάθε  είδους φανατικό ,σοβινιστικό και ρατσιστικό κλίμα.


§   Η επικράτηση των διεθνών κανόνων δικαίου, ο σεβασμός και η περιφρούρηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων με την ενεργοποίηση του Ο.Η.Ε.  και των άλλων ανθρωπιστικών οργανώσεων, ώστε να υιοθετηθούν από όλους ιδανικά του ανθρωπισμού.


                            Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Εκθεσιολόγος)

Φροντιστήρια Μπαχαράκη

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ιωάννης Κανακούδης

Ιωάννης Κανακούδης
Ιωάννης Κανακούδης - Προϋπόθεση Επιτυχίας

Επισκέπτες

Πρόσφατες Δημοσιεύσεις

Η " Οξύνοια " στο Facebook

Αναγνώστες

Λογότυπος