Κινούμενα γράμματα

Φροντιστήρια "Μπαχαράκη" Η Εκπαίδευση στις καλύτερες στιγμές της

24 Μαρ 2012

ΕΚΘΕΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Ποινές -Θανατική Ποινή (Σχεδιάγραμμα)


ΠΟΙΝΕΣ-ΘΑΝΑΤΙΚΗ ΠΟΙΝΗ





ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


Εισαγωγικά

    §  Ποινές είναι οι κυρώσεις που υφίστανται οι παραβάτες των γραπτών νόμων.


§ Η ποινή λειτουργεί κατά κύριο λόγο κατασταλτικά για τα φαινόμενά βίας και εγκληματικότητας και δεν αποτελεί μέσο ριζικής αντιμετώπισης των προβλημάτων και εξυγίανσης της κοινωνίας από την εγκληματική δράση. Ωστόσο , η ύπαρξη των ποινών στις σύγχρονες κοινωνίες είναι απαραίτητη, εφόσον ,όπως καθημερινά αποδεικνύεται , οι πολίτες καθώς δε διαθέτουν την κατάλληλη παιδεία παραβιάζουν με ευκολία τους νόμους.



Η αξία της ποινής


§  Ο σκοπός της ποινής είναι πολυσύνθετος και αποτελεί και η ίδια μία πολυδιάστατη κοινωνική λειτουργία. Στοχεύει ,καταρχήν, στο σωφρονισμό του δράστη , στην αναμόρφωση του χαρακτήρα του και την  κατάλληλη προετοιμασία του για ομαλή επανένταξη στην κοινωνία. Επίσης μέσω της ποινής δικαιώνεται αυτός που αδικήθηκε και έτσι αποκαθίσταται συγχρόνως και η διαταραγμένη κοινωνική ισορροπία.. Αποτελεί , επιπρόσθετα , μέσο εκφοβισμού και ουσιαστικά μέτρο πρόληψης ως ένα βαθμό , για να μην υπάρξουν επίδοξοι δράστες παράνομων ενεργειών αλλά και μέσο παραδειγματισμού για το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο , ώστε να μην επαναλαμβάνονται οι όποιες εγκληματικές πράξεις.


§  Η ποινή ηθικοποιεί , προβάλλει αξίες και υπενθυμίζει στον πολίτη την ανάγκη του αλληλοσεβασμού και της πειθαρχίας σε συλλογικούς κανόνες δηλαδή ουσιαστικά τονώνει το ανθρωπιστικό πνεύμα και την κοινωνική συνείδηση .Με τη συνδρομή της ο πολίτης συνειδητοποιεί τις υποχρεώσεις του και συμπεριφέρεται με αυτοκυριαρχία και μέτρο, απομακρυνόμενος από τα πάθη και το πνεύμα ατομικισμού. Άρα συμβάλλει στη διατήρηση σε κάποιο βαθμό της κοινωνικής τάξης καθώς διαφυλάσσονται η δικαιοσύνη και άλλες ελευθερίες των πολιτών και λειτουργούν εύρυθμα οι νόμοι και οι θεσμοί.


§   Η δημοκρατία είναι υγιής, όταν οι πολίτες νιώθουν ασφαλείς και προστατευμένοι , όταν εμπεδώνεται ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ αυτών και του κράτους. Η ύπαρξη ποινών και η αμερόληπτη τήρηση τους υλοποιούν αυτό το στόχο , γιατί ο πολίτης κατανοεί το ρόλο της ποινής και ευαισθητοποιείται όχι από φόβο αλλά η δράση του διέπεται από πνεύμα γνήσιας νομιμοφροσύνης και ευσυνειδησίας ενώ παράλληλα στηλιτεύονται οι παραβιάσεις και οι αντικοινωνικές ενέργειες.


Επιχειρήματα κατά της θανατικής ποινής


1. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα ούτε από χριστιανική ούτε ευρύτερα από   ανθρωπιστική άποψη ν’ αφαιρεί τη ζωή του άλλου.


2.  Υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο της δικαστικής πλάνης , οπότε ,αν έχει
      εφαρμοστεί  η θανατική ποινή , το λάθος δεν επανορθώνεται.


3.  Σκοπός της ποινής είναι ο σωφρονισμός. Στην περίπτωση της θανατικής
      καταδίκης , η ποινή παύει να έχει αυτόν τον προορισμό και αποκτά            
      εκδικητικό  χαρακτήρα.


4.  Η εφαρμογή της δεν ταιριάζει με το υψηλό πνευματικό και πολιτισμικό
      επίπεδο των σύγχρονων κοινωνιών


5.Η εδραίωση στη σύγχρονη εποχή των δημοκρατικών πολιτευμάτων και η συνταγματική κατοχύρωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων δεν συνάδει με την εφαρμογή της θανατικής ποινής.


6. Δεν έχει μειωθεί η εγκληματικότητα στις χώρες όπου εφαρμόζεται η θανατική ποινή.


7. Όταν κάποιος διαπράξει ειδεχθές έγκλημα άξιο για εφαρμογή της θανατικής ποινής και δεν έχει ακόμη συλληφθεί , δεν διστάζει να προβεί και σε πιο αποτρόπαια ακόμη εγκλήματα, καθώς ξέρει ότι όταν συλληφθεί , θα θανατωθεί


8.Η εκτέλεση της θανατικής ποινής αποκτηνώνει αυτούς που εμπλέκονται στη διαδικασία της, εξοικειώνει με την ιδέα της απώλειας της ανθρώπινης ζωής και σχετικοποιεί  την αξία της.


9. Στηρίζει την αυθεντία της κρατικής εξουσίας. Τα δικτατορικά, μάλιστα, καθεστώτα, προφασιζόμενα τη δημόσια ασφάλεια, την αξιοποιούν για την εξόντωση των πολιτικών τους αντιπάλων. 

  10. Η αποτελεσματικότητά της δεν έχει αποδειχθεί. Τα ειδεχθή εγκλήματα διαπράττονται συνήθώς σε :

 α) καταστάσεις έντονης συναισθηματικής διέγερσης

.β) από ψυχασθενείς

 γ) από επαγγελματίες δολοφόνους.

  Όπως γίνεται αντιληπτό στις περιπτώσεις αυτές η θανατική ποινή δε     
      λειτουργεί αποτρεπτικά.




Επιχειρήματα υπέρ της θανατικής ποινής

  1. Επιτυγχάνει τον παραδειγματισμό και αποτρέπει αποτελεσματικά τη διάπραξη ειδεχθών εγκλημάτων. Ιδιαίτερα για τους επαγγελματίες εγκληματίες η απειλή της θανατικής ποινής έχει αναμφίβολα ανασταλτικό αποτέλεσμα.


2.  Αποτελεί πράξη δικαίωσης, κυρίως για τους συγγενείς του θύματος.


3. Το ανεπανόρθωτο της θανατικής ποινής είναι παραπλανητικό επιχείρημα αφού κάθε ποινή, όταν εκτελείται (εκτός από τη χρηματική ) έχει ανεπανόρθωτα αποτελέσματα.


4.  Η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής αποτελεί έννομο δικαίωμα του κράτους που απορρέει από το επίσης έννομο δικαίωμα της αυτοπροστασίας του απέναντι σε όσους το απειλούν.


5.  Αναβαθμίζει το κύρος της πολιτείας , αφού προστατεύει με δραστικά μέτρα τους πολίτες. Διαμορφώνει αίσθημα ασφάλειας , αφού υπερασπίζεται με τον πιο δυναμικό τρόπο το δικαίωμα της ζωής.


6.  Συνιστά , μερικές φορές , τη μόνη επιλογή, αφού υπάρχουν εγκληματίες που η φύση του χαρακτήρα τους δεν επιδέχεται σωφρονισμό.


Προτάσεις
     
 
   Για την αποφυγή της αναπαραγωγής των φαινομένων κοινωνικής νοσηρότητας , χρειάζεται να επισημανθούν τα βαθύτερα κοινωνικά αίτια που τα προκαλούν και αυτά να προληφθούν. Απαιτείται ,λοιπόν , ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση των ατόμων από νεαρή ηλικία, ώστε να αποκτούν ήθος και κοινωνική συνείδηση και να μην στρέφονται στη βία και στο έγκλημα.


1.   Η οικογένεια και το σχολείο οφείλουν να προσφέρουν ανθρωπιστική παιδεία στους νέους με στόχο τη σφαιρική καλλιέργεια της προσωπικότητάς τους, της απόκτησης γνώσης αλλά και ηθικής, ώστε να τηρούν τους νόμους και να μην παραβιάζουν την πρέπουσα λειτουργία της κοινωνίας.


2.  Τα μέσα ενημέρωσης που σήμερα έχουν τεράστια εμβέλεια και επίδραση οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα, ώστε οι πολίτες να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις τους και τις διατάξεις νόμων γενικότερα. Επίσης να μην ηρωποιούν συχνά αντικοινωνικούς τύπους και να προβάλλουν έτσι αρνητικά πρότυπα στους νέους. Η αναβάθμιση των εκπομπών τους και η προβολή πνευματικών και ηθικών αξιών θα καλλιεργήσουν την προσωπικότητα του πολίτη , ώστε να συμπεριφέρεται ενάρετα  και κόσμια.


3. Το κράτος έχει χρέος να προσφέρει στους νέους ευκαιρίες συμμετοχής στην κοινωνική ζωή, ώστε ο πολίτης να αισθάνεται χρήσιμος και να μην καταλήγει από αντίδραση στη χρήση βίας. Είναι απαραίτητο να φροντίσει για την καταπολέμηση της ανεργίας και της αξιοκρατίας που αποκαρδιώνουν πολλούς νέους και τους οδηγούν σε αντικοινωνικές εκδηλώσεις. Με την προσφορά κατάλληλων συνθηκών εργασίας , κοινωνική πρόνοια, ασφάλιση , περίθαλψη, με την πραγματοποίηση κοινωφελών έργων και έργων υποδομής δείχνει το ενδιαφέρον τους για τη μόρφωση και την ποιότητα ζωής του πολίτη, οπότε και ο τελευταίος νιώθει την υποχρέωση να σεβαστεί τους νόμους της πολιτείας και να ενδιαφερθεί για το κοινό καλό χωρίς να οδηγείται σε πράξεις βίας και εγκληματικότητας .


                               Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Εκθεσιολόγος)

Φροντιστήρια Μπαχαράκη

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ιωάννης Κανακούδης

Ιωάννης Κανακούδης
Ιωάννης Κανακούδης - Προϋπόθεση Επιτυχίας

Επισκέπτες

Πρόσφατες Δημοσιεύσεις

Η " Οξύνοια " στο Facebook

Αναγνώστες

Λογότυπος