Πατριωτισμός
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Η έμπρακτη αφοσίωση και αγάπη κάποιου για την πατρίδα του και ό,τι συνδέεται μ΄ αυτήν.
Λόγοι καλλιέργειας του πατριωτισμού σήμερα
o Η δημιουργία διακρατικών συνασπισμών διαμέσου των οποίων προέρχονται πολλά οφέλη για τα κράτη μέλη αλλά και ο κίνδυνος αλλοίωσης της πολιτιστικής –εθνικής φυσιογνωμίας, ειδικά για τους αναπτυσσόμενους λαούς.
o Η υλοποίηση πολιτιστικών ανταλλαγών , η ανάπτυξη του τουρισμού , η εξέλιξη της επιστήμης, η συνεργασία των επιστημόνων από διάφορα κράτη, οι κοινές ανάγκες και δυσκολίες , οδηγούν στη διεθνοποίηση φαινομένων και προβλημάτων , στην προσέγγιση των λαών ,γεγονός θετικότατο , το οποίο όμως κρύβει τον κίνδυνο αλλοίωσης της πολιτιστικής ταυτότητας , οπότε η ανάπτυξη του γνήσιου πατριωτισμού αποτελεί προστατευτική ασπίδα για κάθε λαό.
o Οι τεράστιες οικονομικές και πολιτικές σκοπιμότητες που προωθούνται από μέρους των υπεραναπτυγμένων λαών σε βάρος των υπολοίπων , σε συνδυασμό μεταξύ των λαών, είναι φαινόμενα που καθιστούν αναγκαίο το πατριωτικό πνεύμα για την αποφυγή της υποδούλωσης σε άλλες χώρες , με την προστασία της ιστορίας και του εθνικού πολιτισμού.
o Η επικράτηση του στείρου τεχνοκρατικού πνεύματος , η θεοποίηση του κέρδους , η γενικότερη κρίση αξιών , η έλλειψη ανθρωπιστικού πνεύματος είναι χαρακτηριστικές σήμερα, επομένως απαιτείται στροφή σε υψηλές ηθικοπνευματικές αξίες , όπως είναι η πατρίδα.
Τρόποι καλλιέργειας πατριωτισμού
Οικογένεια
§ Επαφή των μελών με την παράδοση- τήρηση ηθών και εθίμων.
§ Κλίμα ουσιαστικού διαλόγου και γνήσιας επικοινωνίας , ώστε να
μεταλαμπαδεύουν κατάλληλα οι γονείς στα παιδιά τους υψηλές αξίες και αρετές σαν τη φιλοπατρία.
Σχολείο
§ Ουσιαστική διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας ώστε να αναπτυχθεί το υγιές εθνικό φρόνημα.
§ Πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων στα σχολεία με θέματα σχετικά με την παράδοση και τις ρίζες του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.
§ Αναβάθμιση του νοήματος του εορτασμού των ιστορικών επετείων και των εθνικών εορτών , διείσδυση στη βαθύτερη σημασία τους και όχι επιφανειακή προσέγγισή τους.
§ Οι δάσκαλοι να αποτελούν πρότυπα έμπνευσης για τους νέους , να προσπαθούν να μεταδώσουν στα παιδιά το βαθύτερο νόημα της φιλοπατρίας που επεκτείνεται πολύ πιο πέρα από το να υπερασπιστούμε την πατρίδα σε καιρό πολέμου.
Μέσα ενημέρωσης
§ Προβολή γνήσιων πατριωτικών κοινωνικοπολιτικών προτύπων και όχι υπερτονισμός της υλιστικής και υπερκαταναλωτικής αντίληψης για τη ζωή.
Πνευματικοί άνθρωποι
§ Με την πολύπλευρη παιδεία και το ξεχωριστό τους κύρος , μπορούν να προσανατολίσουν πολλούς στην εκδήλωση γνήσιου πατριωτικού πνεύματος.
Κράτος
§ Θέσπιση καλύτερων νόμων, έργα κοινωνικής πρόνοιας , καταπολέμηση ζωτικών προβλημάτων, ηγέτες γνήσια πρότυπα κοινωνικής προσφοράς.
Επιμέλεια: Ιωάννης Κανακούδης (Εκθεσιολόγος)