Κινούμενα γράμματα

Φροντιστήρια "Μπαχαράκη" Η Εκπαίδευση στις καλύτερες στιγμές της

27 Μαρ 2014

Έκθεση Β' Λυκείου: " Τέχνη " ( Ολοκληρωμένο Θέμα )

                                                  Τέχνη


                                            Ολοκληρωμένο Θέμα



Κυρίες και Κύριοι,

  Σήμερα είναι μια ιδιαίτερη μέρα, καθώς για πρώτη φορά διοργανώνεται στο χώρο του σχολείου  μας ένα πολιτιστικό γεγονός με τίτλο " Η Τέχνη στο σχολείο του μέλλοντος ". Εκπροσωπώντας τη μαθητική κοινότητα θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες σκέψεις για το ρόλο της τέχνης στη ζωή μας και τις προοπτικές ουσιαστικής ένταξης της στη σχολική ζωή. Άλλωστε αποστολή της εκπαίδευσης είναι και η αισθητική καλλιέργεια του νέου, όπως και η ανάδειξη των καλλιτεχνικών του τάσεων μεσα από τη γνωριμία με τις ποικίλες μορφές δημιουργίας.

  Πώς θα ήταν άραγε ένας κόσμος χωρίς τέχνη; Δίχως μουσική, ζωγραφική, θέατρο, λογοτεχνία... Σίγουρα η ζωή μας θα είχε μια τυποποιημένη και προβλέψιμη μορφή. Κι αυτό, γιατί η τέχνη, κατά πρώτο λόγο, δίνει τη δυνατότητα φυγής από την έντονη καθημερινότητα, αποφορτίζει από το άγχος και προσφέρει στιγμές χαλάρωσης και ψυχικής γαλήνης. Ο άνθρωπος κάνει ένα νοερό ταξίδι σε μέρη και εποχές, βιώνει ξεχωριστές στιγμές και συλλέγει μοναδικές εμπειρίες. Έτσι, αναζωογονημένος πια, ειναι σε θέση  να αντιμετωπίσει τις απαιτητικές συνθήκες ζωής με θετική ενέργεια και αισιοδοξία.

  Δεν μπορεί όμως να αμφισβητήσει κανείς  και την κοινωνική αποστολή της τέχνης. Ο καλλιτέχνης, αν και έχει ιδιαίτερα πνευματικά χαρίσματα, δεν παύει να είναι και μέλος μιας κοινωνίας. Γνωρίζει, επομένως, τα προβλήματα  που απασχολούν τους ανθρώπους , τις δυσκολίες και τα αδιέξοδα και αντιλαμβάνεται τους κινδύνους που τους απειλούν. Η καλλιτεχνική του, λοιπόν, δημιουργία γίνεται μέσο αφύπνισης συνειδήσεων , ενεργοποίησης της σκέψης και ανάδειξης τρόπων βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης. Εξάλλου η τέχνη είναι ανέκαθεν πηγή οραμάτων και ανατροφοδοτεί με στόχους την ανθρώπινη ύπαρξη.

  Γνωρίζουμε επίσης όλοι και τη σημαντική συμβολή της τέχνης στην καλλιέργεια των διαπροσωπικών σχέσεων. Σε μια εποχή απομόνωσης και μοναξιάς, η τέχνη δημιουργεί γύρω της ένα κοινό που ανταλλάσσει  απόψεις, μοιράζεται εμπειρίες και επικοινωνεί σε σταθερή βάση, δίνοντας την ευκαιρία για γνωριμίες και διεύρυνση του κοινωνικού κύκλου. Βέβαια, η τέχνη είναι και μια παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας, αφού το καλλιτεχνικό έργο γινεται αντιληπτό από ανθρώπους διαφόρων εθνοτήτων. Μ' αυτόν τον τρόπο προσεγγίζεται η κοσμοαντίληψη κάθε λαού, εκτιμάται ο πολιτισμός του και η αλληλογνωριμία των εθνών γίνεται " πρεσβευτής" της συναδέλφωσης και της ειρήνης.

  Το σχολείο, λοιπόν, καλείται να εντάξει δημιουργικά στην εκπαιδευτική διαδικασία την τεχνη και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες της. Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό Πάντως σίγουρα όχι, όπως γίνεται σήμερα, με τη μορφή θεωρητικών και ανούσιων μαθημάτων που αντιμετωπίζονται με αδιαφορία από τους μαθητές. Αντίθετα, το σχολείο πρέπει να μετατραπεί σ' έναν πολυχώρο έκφρασης και δημιουργίας με υποδομές κατάλληλων για καλλιτεχνικές δράσεις. Εκεί θα μπορούμε να γνωρίσουμε την τέχνη και να αναδειχθεί ταυτόχρονα η καλλιτεχνική μας φύση. Αυτό, βέβαια, θα συμβεί με την καθοδήγηση εξειδικευμένων καθηγητών που θα μας μυήσουν στη μαγεία της τέχνης και θα ενθαρρύνουν  την ενασχόληση μαζί της.

   Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική και τη θέσπιση εκδηλώσεων ανάλογων με τη σημερινή, κατά τη διάρκεια των οποίων θα παρουσιάζονται δημιουργήματα των μαθητών στην ευρύτερη κοινωνία και θα τους δίνεται η δυνατότητα να περάσουν μηνύματα, να διατυπώσουν προβληματισμούς και να προβάλλουν υψηλές αξίες. Οι επισκέψεις καλλιτεχνών στη σχολική κοινότητα, κατά την άποψη μου, μπορούν με τη σειρά τους να γίνουν αφορμές διαλόγου, βιωματικής επαφής με την τέχνη και οι καλλιτέχνες αυτοί να αποτελέσουν πρότυπα έμπνευσης για τους νεαρούς μαθητές. Η επαφή όμως με την τέχνη είναι απαραίτητη και εκτός σχολείου. Γι' αυτό το λόγο η οργανωμένη επίσκεψη χώρων με καλλιτεχνικό ενδιαφέρον είναι σε θέση να ¨γεννήσει" ή να ανανεώσει την επιθυμία του νέου να γνωρίσει τα μυστικά μιας τέχνης.

  Κυρίες και Κύριοι,

  Το σχολείο των καιρών μας αναζητά έναν νέο προσανατολισμό, για να φανεί αντάξιο των προσδοκιών όλων και να αποτελέσει για εμάς τους μαθητές σημείο αναφοράς στην πορεία ένταξης μας στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Σ' αυτήν την προσπάθεια ανανέωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας καταλυτικός θα είναι ο ρόλος της τέχνης. Η αρμονική ένταξη της στη σχολική ζωή θα ανοίξει νέους δρόμους και θα θέσει τις βάσεις για ένα πιο ελκυστικό, πιο ισορρροπημένο και πιο αποδοτικό σχολείο.

                                                     Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας


                                              Ιωάννης Κανακούδης ( Εκθεσιολόγος )

 

 

 



 


   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Φροντιστήρια Μπαχαράκη

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ιωάννης Κανακούδης

Ιωάννης Κανακούδης
Ιωάννης Κανακούδης - Προϋπόθεση Επιτυχίας

Επισκέπτες

Πρόσφατες Δημοσιεύσεις

Η " Οξύνοια " στο Facebook

Αναγνώστες

Λογότυπος