Κινούμενα γράμματα

Φροντιστήρια "Μπαχαράκη" Η Εκπαίδευση στις καλύτερες στιγμές της

23 Μαρ 2012

ΕΚΘΕΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Διαγώνισμα (Ελλάδα του 2012)


ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ  ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΕΝΟΤΗΤΑ : ΠΕΙΘΩ






« ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 201
2 »

1. Μία φίλη βρέθηκε τις προάλλες σε ακριβό εστιατόριο της Αθήνας. Κάποιοι από την  παρέα της βλέποντας και άλλους τριγύρω να κάνουν το ίδιο, άναψαν τσιγάρο. Εκείνη τους υπενθύμισε ότι απαγορεύεται αλλά εισέπραξε τη γενική αποδοκιμασία. Όταν διαμαρτυρήθηκε στον ιδιοκτήτη του καταστήματος, έλαβε την απάντηση « και τι θέλετε να κάνω εγώ, αφού όλοι καπνίζουν;». Η φίλη  τηλεφώνησε στην «υπηρεσία καταγγελιών». « Πόσοι καπνίζουν;» τη ρώτησε ο υπάλληλος στην άλλη άκρη της γραμμής. « Ένας, δύο ή περισσότεροι;». Αντιμέτωπη μ’ αυτήν την ανόητη απορία έκλεισε το τηλέφωνο και παραδόθηκε στη χλεύη των άλλων.


2.  Η μαζική παραβίαση του νόμου, που είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι νόμος του κράτους και επιβάλλει την απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, είναι μία ακόμη από τις χιλιάδες μη αντιμετωπίσιμες πια, βαριές αρρώστιες αυτού του τόπου και των περισσότερων πολιτών του.

3. Ένας καλός φίλος λέει ότι αυτό συμβαίνει, επειδή οι παρανομούντες είναι πιο πολλοί από τους νομοταγείς. Τι να σου κάνει, για παράδειγμα, η αστυνομία, όταν σε όλους τους δρόμους υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα εκεί, όπου δεν θα έπρεπε να είναι; Πώς να αντιμετωπιστεί, πάλι, το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, όταν εμπλέκονται σ’ αυτήν οι περισσότεροι πολίτες;

4. Η Ελλάδα έχει την πιο μεγάλη συλλογή «ξεχασμένων παρανομιών» στον κόσμο. Έχει, επίσης, και την πιο μεγάλη συλλογή μη κοινωνικά ευαισθητοποιημένων πολιτών. Όλες όμως οι κοινωνίες που προοδεύουν στηρίζονται σε αυτόν ακριβώς το βαθμό κοινωνικής ευθύνης που έχουν οι πολίτες τους.

 5. Η κοινωνική ευθύνη προϋποθέτει τη γενικότερη παιδεία που εμείς δε διαθέτουμε. Την επικαλούμαστε, λέμε «ότι όλα είναι θέμα παιδείας» αλλά δεν την έχουμε. Είναι μία διαρκής και σύνθετη διαδικασία που όμως την κατάλληλη στιγμή σου έρχεται αυθόρμητα. Δεν είναι μία απλή χριστιανική πράξη ή μία ωραία … φιλανθρωπική ενέργεια. Η κοινωνική ευθύνη ενέχει και την έννοια της αλληλεγγύης, που επίσης εδώ είναι ανύπαρκτη.

  6. Ο Έλληνας θεωρεί ότι τα δικαιώματα πρέπει να προσαρμόζονται στους ανθρώπους και όχι οι άνθρωποι σ’ αυτά. Έτσι, όταν ένα δικαίωμα του άλλου ( υποχρέωση δική του ) δεν τον συμφέρει, το παρακάμπτει ή το αγνοεί. Για το Ρωμιό τα περισσότερα δικαιώματα είναι ατομικά. Που σημαίνει ότι ανήκουν σ’ αυτόν και όχι στους άλλους.

   7.  Κοινωνική ευθύνη είναι, εκτός των άλλων, επιτέλους  και κάποιοι να αντιδράσουν έντονα και συνεχώς σε όλα αυτά.


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ


1.      Να αποδώσετε περιληπτικά το νόημα του κειμένου σε 80 – 100 λέξεις.
                                                                                                                                  ( Μονάδες 25 )


2.      Να βρεθούν τα αντώνυμα των υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου.
                                                                                                                                  ( Μονάδες 10 )


3.   Να βρείτε δύο μέσα πειθούς που υπάρχουν στο παραπάνω κείμενο.
                                                                                                                                  ( Μονάδες 10 )


4. « Όλες όμως οι κοινωνίες που προοδεύουν … που έχουν οι πολίτες τους». Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο των 100 λέξεων την  άποψη του συγγραφέα.
                                                                                                                                  ( Μονάδες 10 )


5. Ο συγγραφέας σε κάποια σημεία του κειμένου χρησιμοποιεί το α΄ πληθυντικό πρόσωπο. Να δικαιολογήσετε την επιλογή αυτή.
                                                                                                                                    ( Μονάδες 5 )


6.  Στο κείμενο που διαβάσατε ο συντάκτης διαπιστώνει την απουσία κοινωνικής ευθύνης και ευαισθησίας από τη μεγάλη πλειοψηφία των Νεοελλήνων. Με αφορμή αυτές τις απόψεις να αναφέρετε σε δικό σας κείμενο που θα φιλοξενηθεί στο ηλεκτρονικό ημερολόγιο ( blog ) του σχολείου σας  ορισμένες από τις αξίες που συναποτελούν το περιεχόμενο της κοινωνικής αγωγής, «του πολιτισμού της καθημερινότητας», καθώς και αιτίες που ευθύνονται για τη μη εφαρμογή αυτών των αξιών στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
                                                                                                                                  ( Μονάδες 40 )

                                                Ιωάννης Κανακούδης (Φιλόλογος)



  

Φροντιστήρια Μπαχαράκη

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ιωάννης Κανακούδης

Ιωάννης Κανακούδης
Ιωάννης Κανακούδης - Προϋπόθεση Επιτυχίας

Επισκέπτες

Πρόσφατες Δημοσιεύσεις

Η " Οξύνοια " στο Facebook

Αναγνώστες

Λογότυπος